پیش گفتار
تربیت یکی از مهم ترین و بلکه پراهمیت ترین امور زندگی بشر است. براساس سند تحول بنیادین مبانی (بخش انسان شناختی)، انسان فطرت الهی دارد که قابل شکوفایی یا فراموشی است؛ از این رو نقش مدرسه و مربی را می توان کاري از جنس تذکر دانست، تذکر به معناي بیدار کردن، یادآوري نمودن و تسهیل کردن.
سند تحول که بر اساس ساحت هاي تعلیم و تربیت فلسفه ي اسلامی بنا شده است، به این مهم اشاره دارد که تعلیم به معناي انتقال علم از کسی به کس دیگري است و تربیت به معناي تحول است، به معناي آزادسازي انرژي متراکم انسان است؛ به جریان انداختن قدرت و تبدیل بالقوه به بالفعل است.
مدرسه به عنوان بستري براي تحقق آموزش و پرورش، هر دو بعد تعلیم و تربیت را در بردارد؛ بدین معنا که مدرسه محیطی براي دریافت و کشف علوم و مهارت هاست و از طرف دیگري بستري براي شکوفایی استعدادهاي ذاتی محسوب می شود.
از آن جایی که مقطع ابتدایی، اولین مواجهه ي رسمی دانش آموزان با فضاي مدرسه است، از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با ورود کودك به این مرحله از زندگی، کودك در نقش جدیدي وارد می شود که نحوه ي تعامل خانواده و مدرسه با یکدیگر و با دانش آموز، در علمکرد و میزان علاقمندي ایشان به محیط هاي آموزشی و تربیتی، در سال هاي آینده اثرگذار خواهد بود. مربی با علم و اخلاق خود، موانع درونی دانش آموز را برداشته و تفکر، ابراز، روحیه ي پرسش گري او را در محیط هاي جدید و تجربه هاي نو فعال می کند. در سند تحول داریم که انسان موجودي اجتماعی است و تا حد قابل توجهی از اجتماع تاثیر می پذیرد و هم می تواند با توسعه ي فردي خویش، اجتماع را تحت تاثیر قرار بدهد؛ و مدرسه اولین اجتماعی است که کودك در آن وارد می شود و تاثیرپذیري و تاثیر گذاري را براي اولین بار به طور رسمی تجربه می کنند. ن در اهایتا نی دوران، کودك با زندگی خارج از خانه آشنا می شود، ادی می ردیگ خود را با محیط اجتماع تطب قی دهد و مستقل از حمایت هاي معمول پدر و مادر، دست به انتخاب بزند، تصمیم بگیرد و در نهایت پا به عرصه ي اجرا و عمل گذاشته و با روبه رویی با پیامدهاي طبیعی حاصل از تصمیماتش، تعهد و مسئولیت پذیري را به ظهور و بروز برساند و با استمرار در این مسیر، زمینه ي اثرگذاري را فراهم کند. همان طور که در مبانی انسان شناختی در سند تحول می خوانیم که انسان موجودي آزاد و صاحب اختیار است و این آزادي را خدا به او داده است. حال که خداوند متعال که خالق ما انسان هاست چنین حقی براي ما در نظر گرفته است، بر ما فرض و لازم است که فضاي تعلیم و تربیت را بر پشتوانه ي این اصل پی ریزي نماییم و شاهد آثار ارزشمند تکریم دانش آموزان باشیم. اگر خلاف کرامت فطري که خداوند براي هر انسانی درنظر گرفته است، با او رفتار شود ممکن است آسیب ببیند؛ از این رو لازم است به علاقه ها و نیازها و تفاوت هاي منحصر به فرد هر کدام از دانش آموزان توجه شود و به کنجکاوي کودکان به دید یک امکان و فرصت بسیارمناسبی نگاه کنیم که باتوجه به مقتضیات سنی ایشان، نقش بسزایی در سیر رشدي و شکوفایی استعدادهایشان دارد.
همانطور که اشاره شد انسان در دوره هاي مختلف زندگی، هم در نقش مربی و هم در نقش متربی قرار دارد؛ حال براي رسیدن به مراتب سعادت_که در سند تحول بنیادین بارها به آن اشاره شده_ لازم است به دنبال رشد و پرورش خویش باشد، از این رو مدرسه فرصت رشد براي مربیان نیز می تواند باشد تا در کنار دانش آموزان مراحل رشد و کمال انسانی را در سایه ي ارزش هاي اخلاقی و اجتماعی کسب کنند و این چنین همه ي افراد جامعه براي تحقق آگاهانه و اختیاري حیات طیبه آماده شوند.
تاریخچه ي مدرسه :
پیش دبستان و دبستان دخترانه فرهنگ درسال 1398توسط سرکار خانم دکتر طیبه ماهرو زاده و جناب آقاي دکتر غلامعلی حداد عادل تاسیس شد و از آن زمان تاکنون با استفاده از دانشِ روز و همراهی معلمان و متخصصان توانمند و متعهد در خدمت دانش آموزان و خانواده هاي مناطق غربی تهران قرار گرفته است.
در نهایت از این فرصت استفاده نموده و از تمامی همکارانی که طی این سال ها متعهدانه پاي رشد و تعالی نسل آینده ایستادند، کمال قدردانی را دارم؛ همچنین از خانواده هاي محترمی که به ما اعتماد کرده و فرصت خدمت به فرزندان این مرز و بوم را براي ما فراهم کردند سپاس گزارم و براي فرزندان ایران اسلامی روزهایی پرافتخارتر از قبل آرزومندم. در آخر از همفکري و همیاري گروه هاي متخصص در امر تعلیم و تربیت که همدلانه و متعهدانه در پیشبرد اهداف و سیاست هاي مدرسه ما را همراهی کرده و پیشرفت را در امور فرهنگی و آموزشی تسهیل نموده اند، مراتب تشکر و قدردانی را اعلام می نمایم.
خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار